Friday, April 4, 2014

Set Vitamin Shaklee Untuk Ibu Mengandung

Perlukah ibu mengandung mengambil vitamin tambahan?? Sudah semestinyalah ye mommies. Kalau kita ke klinik pun doktor juga akan membekalkan mommies semua dengan vitamin yang berwarna warni betul tak. Cuma terpulang pada diri nak makan atau biarkan sahaja di letakkan di atas meja. 

Kenapa ibu mengandung perlu dan sangat memerlukan vitamin-vitamin semua ni? Makanan yang anda makan adalah merupakan sumber vitamin yang paling baik. Tetapi ramai dikalangan mommies di luar sana sedar atau tidak makanan yang dimakan kadangkala tidak mencukupi kandungan vitamin yang diperlukan semasa hamil. Nah di sinilah bermulanya perjalanan mommy dan baby anda seusia baby anda 1hari lagi. PENTING ni mommies jangan diambil enteng sahaja. Jom kita lihat fungsi setiap vitamin-vitamin bagi ibu hamil atau mengandung.

Zat Besi
Zat besi merupakan vitamin yang amt penting semasa kehamilan. Wanita mengandung sering mengalami Anemia kekurangan zat besi (IDA) oleh kerana permintaan zat besi dan vitamin yang lain meningkat disebabkan janin yang membesar. Bagi mendapatkan sel darah merah yang encukui bagi janin, jumlh darah ibu meningkat dengan ketara semasa mengandung. 

IDA boleh dirawat dengan mengambil supplement zat besi untuk memulihkan tahap hemoglobin dan meningkatkan simpanan ferum di dalam badan. 

Folik Asid 
Asid folik sangat penting untuk mencegah terjadinya kecacatan tiub neuro pada bayi. Dengan pengambilan Asid folik 400mcg harian sebelum konsepsi dan semasa awal kehamilan dapat mengurangakan risiko bayi yang dilahirkan dengan kecacatan neuro sehingga 70%. 

Vitamin B
Vitamin B penting untuk membantu dalam meningkatkan penyerapan asid folik dalam badan. Vitamin B6 sangat efektif untuk mengurangkan gejala mual atau loya pada ibu hamil. Vitamin B juga berperanan mengurangkan stress serta menukarkan makanan menjadi tenaga pada badan.

Kalsium
Kalsium sangat penting untuk kekuatan tulang bagi menanggung berat bayi secara fizikal. Selain itu, kalsium juga penting untuk pembekuan darah, menstabilkan transmisi impuls saraf dan untuk merehatkan otot sewaktu berlakunya kontraksi.

"Banyak penyelidikan dan kajian atau lebih tepat kira-kira 14 kajian yang desenaraikan dalam Jurnal Persatuan PErubatan Amerika mendapati kalsium yang tidak menckupi meningkatkan risiko preklampsia iaitu gejala tekanan darah tinggi" Dr Delillah Ahmad - KOSMO

Protein
Protein diperlukan untuk blok-blok pembinaan asas bagi ibu dan bayi. Perkembangan bayi semasa Trimester ke-2 dan Trimester 3 adalah lebih pantas.

DHA dan EPA
Bekalan EPA dan DHA dalam diet ibu hamil memberikan kesan positif terhadap perkembangan kognitif dan visual bayi. Pengambilan tinggi omega 3 semasa hamil juga boleh mengurangkan risiko alahan pada bayi.

Vitamin C
Pengambilan vitamin C semasa hamil membantu melawan jangkitan dan penyakit. Vitamin C juga berperanan untuk penghasilan kolagen yang diperlukan untuk membina tulang rawan, otot-otot dan tulang-tulang fetus.

SET IBU HAMIL SHAKLEE

Set Hamil atau ibu mengandug Shaklee adalah terdiri darpada:

Vitalea : sumber zat besi dan ferum. Vitalea membantu dalam dalammengawal tekanan darah ibu semasa hamil.

B-complex dengan asid folik : B-complex Shaklee membekalkan 8 vitamin B perlu unntuk tubuh badan. Vitamin B-complex ini juga megurangkan risiko bayi dilahirkan dengan kecacatan tiub neuron.

Sustained Release Vit C : Selain membantu meningkat imun badan ibu mengandung, ia juga dapat membantu menigkatkan sistem imun bayi.

Ostematrix: Kalsium adalah sangat perlu ketika hamil. Sepanjang tempoh kehamilan ibu mengandung memerlukn lebih kalsium untuk perkembangan bayi. Ostematrik juga  dibekalkan dengan vitamin D dan magnesium yang membantu untuk penyerapan kalsium  yang lebih optimum.

ESP: sumber protein adalah penting untuk perkembangan bayi.

Omega guard: sumber DHA dan EPA serta omega 3 untuk anda dan bayi anda. Ia juga membantu dalam meningkatkan perkembangan kognitif dan visual bayi.

Papermint Ginger plus: Bagi ibu-ibu yang mengalami simptom loya dan morning sickness teruk, digalakkan untuk mengambil ginger plus ini. Ia juga bertujuan untuk mengeluarkan angin di dalam badan.



Berminat untuk mendapatkan SET HAMIL ini boleh terus hubungi saya di:
FB: Noorizdayantie Samar
Fpage: Mommy Izzatie
Email: yantie3011@gmail.com
Whatsapp: 0195590084

**tidak boleh diambil oleh ibu/ibu yang mempunyai bayi elergi alfalfa, SLE & penyakit autoimmune yang lain**

No comments:

Post a Comment