Monday, February 13, 2017

Tips Elakkan anak-anak sembelit



Bila dah jadi mak-mak ini kesihatan anak memang seniasa menjadi prihatin utama dari diri sendiri. Betulkan mak-mak..
Yanti jadi prihatin dengan sembelit anak ni bila izzatie kerap sembelit sewaktu kecil. Sedih tau tengok muka anak meneran sambil menangis. Huhu

Sembelit, bukan sahaja terjadi dikalangan dewasa tapi ia juga sering terjadi kepada anak-anak. sembelit ini juga tidak boleh dipandang ringan tau mak-mak. Simptom sembelit ini menunjukkan anak kita ni kekurangan zat yang diperlukan untuk perlawasan lepas ni kena cek diet makanan anak-anak. Penghadaman yang sihat membolehkan anak ini sihat dan kuat imunisasinya.

Di sini yanti nak kongsikan beberapa tips untuk elakkan anak sembelit. Harap ia dapat membantu mak-mak diluar sana atasi masalah sembelit anak-anak.

#1. Susu formula
Salah satu faktor yang menyebabkan sembelit di kalangan anak-anak dise abkan oleh faktor jenis susu formula. Jika anak tidak serasi dengan susu formula ia boleh mengakibatkan sembelit. Mak-mak boleh cek susu formula yang digunakan dan cuba kurangkan scoop utk bancuhan susu.

#2. Banyakkan makan tinggi serat
Jika anak-anak kurang makan sayur cuba pujuk anak-anak ni makan buah-buahan yang tinggi serat macam pisang, betik dan pelbagaikan buah-buahan yang diberikan. Makanan tinggi serat ini membantu sistem pergerakan usus yang baik.

#3. Diet makanan yang betul
Adalah penting untuk mak-mak pastikan diet anak adalah seimbang dan anak mendapat semua nutrien penting setiap hari.

#4. Pemgambilan air masak yang cukup
Bagi kanak-kanak yang berusia dua hingga tiga tahun perku mengambil air sekurang-kurangnya 1 hingga 2 gelas air sehari. Bagi kanak-kanak berusia 4 tahun ke atas perlu mengambil sekurang-kurangnya 6 hingga 8 gelas air sehari.

#5. Lakukan aktiviti sukan ringan
Galakkan anak-anak untuk melakukan aktiviti seperti berbasikal atau berjalan kaki satu jam setiap hari.

Sila ambil perhatian, jika sistem imum anak lemah anak-anak mudan mengalami cirit-birit dan boleh menyebabkan jangkitan kuman. Ia juga boleh menyumbang kepada kehilangan selera makan anak-anak justeru menyebabkan penyerapan nutrien anak terganggu.

Shaklee juga sangat prihatin kepada kesihatan kanak-kanak. Mak-mak boleh berikan MEALSHAKE sebagai makanan tambahan anak-anak untuk membantu membekalkan nutrien dan zat-zat penting yang diperlukan anak-anak. Anak sihat, anak ceria.

Mak-mak yang nak dapatkan MEALSHAKE boleh pm atau whatsapp yantie ya.

==================
PengedarShaklee
Whatsapp 0195590084
==================

No comments:

Post a Comment