Saturday, April 23, 2016

Apakah Itu Penyakit G6PD?

Assalamualaikum Pembaca yang dihormati.



Anak anda salah seorang penghidap G6PD?? Bagi ibu muda perkataan G6PD adalah amat asing sekali. Lagi-lagi bila perkataan ini jarang sangat disebut-sebutkan oleh orang-orang tua kita bukan. Tambahan pula apabila tiada seorang pun ahli keluarga yang munjukkan simptom-simptom ini. Bila pertama sekali dikhabarkan dengan penyakit ini korang perlulah banyak-banyak bertenang ya!

(Pengalaman bersalin saya yang lepas apabila anak ditahan di wad dan disahkan penghidap G6PD sememangnya saya menangis terlebih. Sokongan suami,keluarga penguat semangat saya ketika itu- tapi bila teringat balik rasa nak gelak pun ada sebab mula-mula fikir G6PD  ini penyakit kekurangan kanser darah)


APAKAH ITU KEKURANGAN ENZIM G6PD????

Ringkasannya G6PD ini merupakan satu penyakit keturunan dimana gen-gen yang diperoleh daripada ibu atau bapa yang juga pembawa G6PD. Di dalam sel darah merah terdapat sejenis enzim yang bertanggungjawab mengekalkan kestabilan sel darah merah daripada ia pecah dan enzim ini dikenali sebagai enzim Glucose-6-phospate dehydrogenase (G6PD).

Bagi penghidap penyakit kekurangan enzim G6PD ini, apabila mereka terdedah kepada bahan kimia atau ubat-ubatan tertentu (juga makanan yang perlu dipantang) sel darah merah mereka tidak mampu menahan stress daripada alahan tau jankitan dan menyebabkan sel darah merah pecah. Jika simptom alahan teruk seperti muka pucat, air kencing bewarna pekat, mudah letih dan kerap pengsan tidak dirawat dengan segera, ia boleh membawa maut!!

Bagi kes-kes yang teruk untuk penyakit G6PD penukaran darah perlu dilakukan seberapa segera. Oleh itu, ibu-ibu dinasihatkan juga untuk mengetahui jenis darah anak-anak yang mengidap G6PD.


Bagaimana untuk menjaga anak-anak yang mmpunyai kekurangan G6PD?


Bagi ibu-ibu yang bekerja, anda sangat-sangat dinasihatkan untu menyediakan tag kecil dan diberikan kepada pihak Taska atau penjaga supaya mereka sangat prihatin akan alahan anak-anak anda. Terangkan kepada mereka jenis-jenis ubat-ubatan atau bahan kimia dan juga makanan yang perlu dijauhkan dari anak-anak G6PD. Tag kecil ini boleh digantung di beg-beg anak-anak atau serahkan sendiri kepada penjaga untuk mereka membaca dengan teliti alahan anak-anak anda.

sumber: group G6PD Malaysia

bagi ibu-ibu yang tidak bekerja, macam saya, pastikan kesemua bahan kimia yang ada dirumah perlu disimpan dengan elok dan tidak terdedah kepada anak. Bahan-bahan alahan seperti ubat gegat, nila sebolehnya tidak perlu disimpan dirumah (erti kata lain tak perlulah beli heheh).

sepanjang menjaga nak kedua yang juga penghidap G6PD, ia bukanlah suatu yang sukar. Alhamdulillah anak sentiasa diberikan kesihatan yang baik dan cergas Untuk meningkatkan antibodi anak ini saya bekalkan denga vitamin C chewable dan Nutriferon. Oleh itu saya tidak bergantung kepada ubat selsema atau antibiotik. (ubat selsema juga perlu dipantau ya beritahu doktor anak penghidap G6PD dan untuk nak di bawah setahun juga sangat tidak digalakkan untuk mengabil ubat selsema ni)

No comments:

Post a Comment