Thursday, December 17, 2015

Set Penuyusuan Shaklee untuk anak G6PD



Ini pengalaman saya sendiri.

Apabila mengetahui anak menghidap G6PD pada mulanya semua benda saya takut untuk makan. Takut nanti akan memberi kesan kepada anak. Target saya semasa mengandungkan anak kedua penyusuan selama 2 tahun (masa anak pertama hanya berjaya selama 1 tahun 3 bulan sahaja). Dan Alhamdulillah saya berjaya dengan set penyusuan Shaklee. Anak juga tidak menunjukkan kesan-kesan alahan sepanjang tempoh penyusuan dengan susu ibu. 

Bagi ibu-ibu yang mempunyai anak G6PD perkara utama sekali perlu tahu jenis makanan apa yang perlu dielakkan atau berpantang sepanjang tempoh penyusuan dan tempoh pemberian makanan kepada anak ya. Makan mengikut keperluan badan dan jangan terlalu berdiet untuk menguruskan badan (menyusukan anak juga boleh menghilangkan kalori dalam badan ibu tau). 

Untuk penyusuan dengan set shaklee saya hanya tidak mengambil Alfalfa. Dan set penyusuan shaklee ini sangat membantu sepanjang tempoh penyusuan. Namun, perlu juga di ingatkan disini penghasilan susu yang banyak dipengaruhi oleh 'supply and demand'. Rajin-rajinkan pengepaman walaupun anda seorang suri rumah. konsisten dalam pengambilan supplement juga perlu. Dan yang paling penting ibu-ibu yang menyusu perlu mengambil 3 liter atau lebih air sehari. Ini peting ya!! (bagi ibu yang dalam berpantang boleh juga ambil 3 liter sehari cuma ambil dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap. 

Makanan tambahan ini berfungsi untuk membekalkan nutrisi-nutrisi penting yang diperlukan leh badan. Ya ini memang saya akui semasa pantang sememangnya makanan perlu dijaga dan kadang-kadang kita terlepas pandang pada nutrisi-nutrisi penting ini. 




Nota kaki: untuk anak G6PD alfalfa complex tidak perlu diambil ya!

untuk pembelian terus klik link di bawah ini




No comments:

Post a Comment