Thursday, November 17, 2016

Tips Buang Angin dalam badan




Masalah angin dalam badan bukanlah sesuatu perkara yang luar biasa dan ia boleh berlaku pada setiap peringkat umur. Angin di dalam badan ini disebabkan sosiologi tubuh yang mana menunjukkan ketidakseimbangan berlaku di dalam tubuh badan.

Punca Angin dalam badan 

Masalah kembung perut atau angin dalam perut ini berpunca daripada sistem pembungan yang tidak baik. Sekiranya anda mempunyai masalah pembungan sehingga 2 - 3 hari sekali, ia menunjukkan sesuatu yang tidak normal. Pembungan yang baik untuk sistem penghadaman yang sihat adalah 2 kali sehari. Jika masalah pembungan mengambil masa sehingga 2 - 3 hari sekali ia akan menyebabkan bahan bungan yang tersimpan di dalam perut menghasilkan gas justeru akan menyebabkan kembung perut atau perut berangin. 

Namun, jika angin dalam perut tetap berlaku bagi mereka yang tiada masalah pembungan, ia boleh dibahagikan kepada dua iaitu kembung di bahagian pusat ke atas dan di bahagian ari-ari. 

Untuk kembung perut di bahagian pusat ke atas ia disebabkan oleh angin gastrik atau perut masuk angin. Ini terjadi kerana perut dibiarkan kosong untuk tempoh tertentu dan waktu pemakanan yang tidak teratur. Pemgambilan makanan yang tidak teratur dan membiarkan perut kosong dalam waktu yang lama akan menyebabkan bahagian dalam perut luka dan bercalar. Jika ia berterusan ia akan menyebabkan kembung perut yang berpanjangan walaupun telah makan. 

Untuk angin perut yang berlaku di bawahpusat ia boleh dikaitkan dengan angin pasang dimana kegagalan injap di sempadan bahagian dalam hujung perut dengan usus kecil. 

Tips buang angin secara alami

Ada beberapa tips yang boleh di praktikan untuk membuang angin di dalam badan:

1. Minum air rebusan halia - rebus hirisan halia bersama air dan kemudian minum air tersebut. 

2. Makan hirisan bawang putih - bawang putih dihiris halus dan kemudian di makan secara mentah-mentah. 

3. Bawang putih bakar - Ambil dalam 5 ulas bawang putih dan dibakar (jangan sehingga hangus) kemudian di makan. 

4. Tungku - panaskan tungku untuk seketika kemudian tungku pada bahagian perut secara perlahan-perlahan.



Atasi masalah kembung perut dengan Pappermint Ginger Plus dan Garlic Complex

Bagi mereka yang tidak dapat mengamalkan tips di atas anda juga boleh mengambil Pappermint Ginger Plus dan Garlic Complex sebagai supplement anda. Kedua-dua supplement ini membantu dalam mengurangkan angin dalam badan dan menguatkan sistem penghadaman badan. 




  

Rujukan : Penulisan Dr. Rasid dan Nazar


No comments:

Post a Comment