Tuesday, December 15, 2015

Ketahui Punca Haid Lambat atau Tidak Teratur




Haid lambat? Bagi individu yang sudah berumah tangga pasti banyak andaian dan tekaan tentang kehamilan bermain di minda. Namun apabila ujian kehamilan dilakukan, tidak menunjukkan sebarang tanda kehamilan berlaku. Jom kenalpasti faktor-faktor yang menyebabkan kelewatan haid.


TEKANAN PERASAAN
Tekanan perasaan seperti stress, kesedihan, kemurungan juga menyebabkan haid lewat. Oleh itu, anda yang mempunyai pekerjaan atau suri rumah juga cuba tangani tekanan perasaan yang dialami. 


DIET YANG KETAT
Selain tekanan perasaan, diet yang ketat juga mempengaruhi ketidakstabilan haid anda. Pengurangan mengambil makanan yang seimbang menyebabkan sesetengah khasiat penting untuk tubuh badan tidak diperoleh dan menjejaskan keseimbangan hormon. 


TERLALU AKTIF
Jika anda seorang atlet, atau seorang yang terlalu aktif juga akan mengalami kitaran haid yang tidak teratur. hal ini kerana anda mungkin terlalu lasak bersukan dan menggunkan kekuatan atau tenaga hingga ke peringkat maksimum.


MENGHAMPIRI MENOPAUS
Menopaus atau putus haid ini boleh berlaku pada wanita yang sudah memasuki usia 50-an. Jadi bagi golongan wanita ini disarankan untuk menyediakan kekutan mental serta sentiasa berfikiran positif untuk mengelakkan gangguan emosi apabila ketidakstabilan hormon berlaku. 

Bagi anda yang mengalami masalah ketidakstabilan hormon dan ingin menggunakan produk shaklee, saya sarakan anda untuk mengkonsumi GLA complex. 

Hubungi saya untuk keterangan lanjut!


No comments:

Post a Comment