Saturday, August 24, 2013

Pendarahan (bleeding) semasa hamil?

Pendarahan (bleeding) sewaktu di awal trimester 1 sememangnya dikatakan normal bagi para doktor ia disebabkan oleh 'pendarahan implantasi'. Namun jika mempunyai sejarah keguguran semasa diawal kehamilan anda perlulah segera bertindak. Bagi sesetengah ibu-ibu hamil juga ada yang mengalami pendaharan semasa awal kehamilan dan sehinggalah kelahiran bayi. 

Cerita dari pengalaman saya sendiri. 
Saya mempunyai sejarah keguguran sebelm ini semasa kandungan berusia 3bulan. Namun dimurahkan rezeki semula selepas 3 bulan keguguran. Anak sulung saya pada ketika itu baru sahaja berusia 1 tahnun 4 bulan dan masih lagi BF. Bulan pertama kehamilan menunjukkan tanda-tanda bleeding, kerap dan berlaku apabila saya penat. Rujukan pertama adalah klinik swasta (ms ni x nak buat buku merah lagi), doc kata rahim masih lemah terdapat bleeding di bawah kantung. Bulan kedua juga begitu juga bleeding tetap berlaku, scan lagi dan doc suggest saya stop BF dan rehat dengan cukup. Ubat support baby diberikan dan bekalan vitamin lain. 

Selepas keguguran sehinggalah diketahui mengandung sekali lagi saya tetap amalkan set kehamilan shaklee. Sebab saya tahu kesan pada saya bukan mengambil masa 1 hari atau 2 hari. Alhamdulillah dengan izin Allah masuk bulan ke 3 tiada bleeding walaupun anak dok 'mengempeng' setiap malam. Scan sekali lagi untuk kepastian kesihatan dan perkembangan baby, doc cakap yup dah ada 'heart beat'. Alhamdulillah, terima kasih Allah. Terima kasih Allah, dengan beraninya saya membuat buku merah. Sehinggalah sekarang kandungan memasuki usia 21weeks  tiada lagi bleeding, tiada lagi rasa penat, alhamdulillah puasa penuh walaupun badan saya berangin. Ubat support baby (1 month)  dan Set kehamilan shaklee membantu saya semasa proses kehamilan kali ini. 

Anda mungkin mengalami masalah yang sama dengan saya? Ingin dapatkan set kehamilan dan ketahui cara pengambilan yang betul? Boleh email ke: yantie3011@gamil.com atau SMS: 0195590084.


No comments:

Post a Comment