Friday, July 12, 2013

Tips-tips penyusuan ketika Ramadhan

Seperti yang semua tahu, bulan Ramadhan merupakan bulan kesembilan dalam kalender Islam. Berpuasa di bulan ini adalah salah satu daripada lima rukun Islam. Berpuasa ketika bulan Ramadhan adalah wajib bagi semua warga Muslim.

Dalam pada itu, wanita yang mengandung atau menyusukan bayi boleh dikecualikan daripada kewajipan berpuasa jika mereka merasakan ia akan menjejaskan kesihatan diri atau kesihatan bayi. Namun, si ibu perlu menggantikan puasa yang telah ditinggalkan pada hari yang lain atau membayar fidyah kerana tidak berpuasa.

Tip-tip penyusuan bayi pada bulan Ramadhan


Perbezaan yang paling ketara pada bulan Ramadan adalah waktu makan. Bagi ibu-ibu yang biasa makan sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam, mereka pula harus makan ketika sahur dan selepas berbuka puasa. 

Justeru bagi ibu-ibu menyusu yang berhasrat untuk meneruskan ibadah puasa sambil menyusukan, berikut saya kongsikan beberapa tips berguna yang boleh anda ikut sebagai panduan bersama:

Banyakkan pengambilan cecair ketika bersahur dan berbuka puasa

Semasa berpuasa, cecair dalam badan akan berkurangan sebanyak 2-3%. Badan kita akan menyesuaikan diri dengan mengurangkan pengeluaran peluh and air kencing. 

Namun begitu, pengambilan air yang secukupnya iaitu 2 liter sehari masih perlu dan boleh dibuat sewaktu selepas iftar sehingga bersahur. 

Maka minumlah air (elakkan minuman berkarbonat, kopi mahupun teh) yang mencukupi, terutamanya pada waktu pagi ketika bersahur. 

Amalan ini akan membantu anda untuk mengelakkan dehidrasi. Selain itu, anda juga digalakkan untuk meminum secawan air sebelum dan selepas mengepam di waktu malam hari. 

Tingkatkan kekerapan mengepam/menyusukan

Walaupun berpuasa, anda tidak perlu risau tentang penghasilan susu kerana ianya tidak akan terjejas selagi anak masih menyusu. 

Di samping itu, anda juga adalah dinasihatkan untuk meningkatkan kekerapan sesi penyusuan mahupun pemerahan pada waktu malam. 

Ini penting bagi memastikan bekalan susu yang ditinggalkan untuk anak anda ketika anda bekerja di siang hari sentiasa mencukupi. 

Selain itu, sesi mengosongkan payudara yang kerap di tempat kerja juga perlu dilaksanakan seperti biasa untuk mengekalkan penghasilan susu. 

Harus diingatkan, berpuasa tidak menghalang anda untuk meneruskan pengepaman susu sebaliknya dalam bulan Ramadhanlah sesi pemerahan perlu digiatkan lagi.

Secara psikologi, kepercayaan bahawa susu ibu masih dihasilkan semasa berpuasa seharusnya kekal kerana ini akan turut mempengaruhi penghasilan susu ibu. Justeru, yakinlah dengan diri sendiri bahawa anak anda mendapat bekalan susu yang secukupnya seperti yang diperlukan untuk tumbesarannya.

Makanlah diet yang seimbang

Sebagai seorang ibu menyusu, kita perlu sedar bahawa setiap apa yang kita makan, sebahagian daripadanya akan disalurkan kepada anak kita melalui susu ibu. Jika tidak, mengapa rasa susu ibu berubah-ubah setiap hari? 

Oleh itu, pengambilan makanan yang seimbang mengikut piramid pemakanan tidak kira sama ada ketika iftar mahupun bersahur adalah sangat PENTING. 

Ini bagi memastikan badan kita sentiasa dibekalkan dengan nutrien dan zat yang diperlukan bukan sahaja untuk penghasilan susu malah juga untuk membekalkan tenaga yang diperlukan untuk kelangsungan aktiviti seharian kita. 

Makanlah makanan yang berkhasiat dan mampu memberikan tenaga seperti kurma, buahan dan sayuran segar serta makanan yang dapat membekalkan sumber protein dan karbohidrat yang secukupnya seperti kekacang, bijiran seperti oat mahupun nasi. 

Walaubagaimanapun, sekiranya anda tidak mampu untuk mengamalkan pengambilan makanan yang seimbang, maka tambahan supplement ke atas diet harian anda adalah PERLU bagi memastikan mana-mana zat dan nutrient yang terkurang yang tidak dapat dibekalkan oleh pemakanan semata-mata dapat  dipenuhi.

Antara vitamin cadangan yang sangat sesuai untuk diambil oleh ibu-ibu menyusu ketika Ramadhan ialah:

1. Vitalea
2. B Complex
3. Vitamin C
4. Alfalfa
5. Ostematrix
6. ESP
7. Performance Orange

Pada dasarnya pengambilan supplement seperti Vitalea, B Complex dan ESP mampu membekalkan tenaga yang diperlukan untuk kekal aktif, cergas dan ceria sepanjang hari walaupun anda sedang berpuasa. 

Ini penting bukan sahaja bagi memudahkan kita beribadah malah mood yang ceria akan memastikan penghasilan susu tidak terjejas. ESP juga terkenal sebagai milkbooster yang baik yang sangat membantu di bulan Ramadhan kerana ramai ibu-ibu menyusu mengalami masalah susu berkurangan ketika berpuasa.

Di samping itu, pengambilan Vitamin C pula adalah bagi meningkatkan daya tahan badan manakala alfalfa membantu merangsang penghasilan susu dan juga detox. Ostematrix selain membantu dalam penghasilan susu yang lebih lancar, juga bagus untuk memberi tidur yang lena kerana rehat yang cukup di malam hari membolehkan kita untuk menjalankan ibadah-ibadah sunat dengan lebih baik pada keesokan harinya. 

Dan akhir sekali performance orange adalah bagi mengekalkan bendalir dalam badan serta mengelak daripada berlakunya masalah dehidrasi memandangkan seharian kita tidak dibenarkan untuk makan mahupun minum. 

Jika diamati, cadangan vitamin yang telah saya kongsikan di atas terdiri daripada vitamin-vitamin yang terkandung di dalam Set 3M kecuali tambahan Performance Orange. Memang tidak dapat disangkalkan lagi bahawa pengambilan Set 3M ternyata mampu memberi ketahanan yang tinggi kepada ibu-ibu menyusu untuk meneruskan ibadah berpuasa.

Justeru, jika anda kurang yakin dengan kemampuan diri anda untuk berpuasa di kala sedang menyusukan atau anda khuatir tidak dapat memenuhi keperluan nutrisi badan anda khususnya di bulan Ramadhan kelak, Set 3M seperti cadangan di atas adalah gabungan supplement Shaklee terbaik bagi anda.

(credit to : http://www.beingmary.com/2013/06/tips-tips-penyusuan-ketika-ramadhan.html#more)

No comments:

Post a Comment