Wednesday, December 19, 2012

Jom bersenam!


Bila dikatakan sahaja bersenam, pasti ramai yang memberikan alasan "saya tak sempat nak bersenam" atau "saya tiada masa untuk bersenam"- hahah sayalah tu. Sibukkan kita ini sehingga tiada masa untuk bersenam. Tapi tahukah anda kenapa senaman ini sangat penting??

Banyak dah kot rasanya iklan-iklan di kaca televisyen menyarankan kita bersenam, walaupun hanya menaiki tangga. Senang bukan!! Bagi yang tidak berkesempatan untuk bersenam, curi-curi masa untuk  berjalan sebanyak 100 langkah sehari. Pasti boleh kan..kan..!!

Anda tahu dengan bersenam anda mampu untuk:
1. Mengurangkan risiko sakit jantung.
2. Mengurangkan lemak-lemak badan.
3. Mengurangkan stress

Tapi tahu tak dengan bersenam juga kita boleh meningkatkan lagi kepadatan tulang kita. Oleh itu, kuranglah risiko untuk mendapat penyakit osteoporosis (kerapuhan tulang).Lagi pula, wanita asia seperti kita yang comel-comel mempunyai kepadatan tulang yang sangatlah rendah jika dibandingkan dengan orang-orang barat.. badan yang kecik molek nilah yang senang untuk mendapat osteoporosis!!


Jadi, apakah langkah-langkah untuk meningkatkan kepadatan tulang ni?
1. Pastikan anda bersenam - bagi yang baru nak mula bersenam pastikan mulakan dengan yang ringan-ringann dahulu kemudian barulah beransur-ansur tingkatkan teknik bersukan anda. - Jangan tetiba sahaja lari 3 round padang huhu - tak pasal2 sakit satu badan.
2. Pastikan anda mengambil sejumlah kalsium yang mencukupi. Baik untuk kesihatan tulang dan gigi serta organ-organ yang lain. Jenis-jenis susu yang tinggi kalsium seperti Anlene, dan lain-lain produk tenusu.
3. pastikan juga anda mengambil vitamin D dan magnesium untuk menggalakkan penyerapan kalsium yang tinggi pada tulang anda!

kalau rasa-rasa tak  suka nak minum susu anda sangat digalakkan untuk mengambil supplement yang dapat membekalkan kalsium yang secukupnya untuk tulang. Sebab itu saya suka dengan Ostematrix! Bekalan kalsium yang complete dengan vitamin D dan magnesium. Opppss jangan lupa bersenam ya!! mulakan hari anda dengan senaman yang paling ringkas ok!

No comments:

Post a Comment